Homemade Grill Beef & Chicken Burger

Campur je semua bahan! Siap!
Penat makan burger McD? KFC? Ramly? Teringin rasa kelazatan burger buatan sendiri?

Ya, soalan itu pernah menghantui saya selaku penggemar makanan segera di Malaysia.

Namun, apabila sudah berkali-kali makan rasa yang sama, sesekali hati kita mesti ingin berubah angin, (bukan naik angin). 

Oleh yang demikian, dalam post kali ini, saya akan berkongsikan dengan anda semua, resepi paling mudah untuk membuat burger sendiri. Ingat, saya bukan chef. Malah, saya selalunya meminta ibu saya untuk memasak menu kemahuan saya. Jarang sekali saya turun ke dapur.

Lihat, betapa mudah resepi ini, sehingga 'newbie' seperti saya juga mampu menghasilkan produk bertaraf chef lima bintang! Saya pecahkan resepi ini kepada tiga bahagian. Pertama, cara membuat patty. Kedua, sos dan ketiga menu sampingan.

Bahagian Satu: Patty

Bahan-bahan:-
Patty sedang dimasak
  • Daging/ Dada ayam (Kuantiti terpulang)
  • Garam
  • Madu
  • Serbuk Kunyit
  • Tepung Gandum
Cara:-
  1. Kisar daging sehingga sederhana halus. (Masukkan sedikit air)
  2. Gaulkan secukup rasa dengan garam, madu dan serbuk kunyit.
  3. Bila sebati, campurkan tepung gandum. Gaul sehingga tekstur berubah menjadi padat. Jika kurang padat, tambah tepung gandum.
  4. Bentukkan menjadi patty. Rehatkan selama 30 minit dalam peti.
  5. Patty sedia untuk dibakar.

Bahagian Dua: Sos

Bahan-bahan:-
  • Bawang Putih (Kuantiti terpulang)
  • Cendawan Butang
  • Mushroom Cream jenama Campbell
Cara:-
  1.  Tumiskan bawang putih yang telah dicincang halus.
  2.  Masukkan cendawan. Masak seketika.
  3.  Letakkan cream secukup rasa bersama air.
  4.  Biarkan mereneh sehingga pekat.
  5.  Sedia untuk dihidang.
Serbuk paprika menambah kelazatan kentang goreng!
Bahagian Tiga: Menu Sampingan (Fries & Onion Ring)


Bahan-bahan:-
  • Ubi Kentang
  • Bawang Holland
  • Bread crumb
  • Telur


Cara:-
  1. Potong ubi kentang bentuk fries, goreng sehingg garing kuning keemasan.
  2. Angkat, perasakan dengan garam dan serbuk paprika.
  3. Potong bawang Holland, celupkan dengan telur yang telah dipukul. (Pukulan maut)
  4. Gaulkan dengan bread crumb dan goreng sehingga kuning keemasan.
  5. Sedia untuk dihidangkan.

P/s: 
Menu sampingan boleh letak dalam burger sekali untuk menambah kelazatan. Cuah sos mushroom atas patty burger.

Boleh tambah telur untuk extra sensation!

Sekian, selamat mencuba!


Comments

  1. Tuan Chef..
    Bawang Holland tu sama ke dgn bawang Bombay yg kekuningan?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts